To forma komunikacji między firmami a instytucjami państwowymi, która to zastępuje tradycyjną formę korespondencji na formę cyfrową. Jest to również wymóg posiadania adresu e-Doręczeń przez przedsiębiorców i firmy np. biuro rachunkowe.
e-Doręczenia – co to właściwie jest ?
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.
Zakładając adres do e-Doręczeń dla swojej firmy tym samym wskazujesz ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.
e-Doręczenia – od Kiedy obowiązek dla przedsiębiorcy ?
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
• firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
• firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku
• firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Uwaga! Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, mają obowiązek posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.
Nawet jeśli przepisy dają ci sporo czasu na założenie adresu do e-Doręczeń, złóż wniosek odpowiednio wcześniej. Utworzenie adresu i skrzynki do e-Doręczeń może potrwać kilka dni.
e-Doręczenia – wymóg posiadania
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
• przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG
• przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS
Ważne! Poza spółkami prawa handlowego (na przykład jawnymi, akcyjnymi), adres do e-Doręczeń muszą mieć także inne podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS, na przykład spółdzielnie, czy fundacje.
Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.
Dotyczy to:
• adwokata
• radcy prawnego
• doradca podatkowy
• doradcy restrukturyzacyjnego
• rzecznika patentowego
• notariusza.
Poniżej zamieszczamy link do strony rządowej
https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004495#1